Kiinteistönhoitaja Jaakko Cronström: ”Sopivan haastavaa monen sortin hommaa!”
Monipuolinen työnkuva, vaihtelevat huoltokohteet sekä mukavat kohtaamiset asiakkaiden kanssa. Siinä kolme keskeisintä seikkaa, jotka saavat Jaakko ”Jaska” Cronströmin viihtymään kiinteistönhoitajan ammatissa ja PHM Liikekiinteistöjen Länsi-Helsingin huoltotiimissä.
Orimattilalainen Jaakko Cronström liittyi PHM Liikekiinteistöjen porukkaan ensimmäisen kerran jo vuonna 2015. Täysin yhtäjaksoinen miehen pesti paikallisesti palvelevassa huoltoyhtiössä ei ole kuitenkaan ollut.
– Palasin välillä kotiseudulleni. Silloin aikanaan lähtiessä sanoin, että tulen kyllä takaisin. Tämän sanan pidin, tässä sitä ollaan taas ja hyvältä tuntuu, Cronström kertaa ammatillisen lähihistoriansa tapahtumia.
Kiinteistöjen hoito ja kunnossapito on laaja asiakokonaisuus ja lisäksi ala kehittyy tällä hetkellä voimakkaasti. Cronströmiltä löytyy talonpidollista tietotaitoa niin lämmityksen, veden, ilmastoinnin kuin kiinteistöautomaationkin saralta.
– Uusien asioiden sujuva sisäistäminen on tällä alalla valttia. Itsestäni tuntuu siltä, että tässä oppii lähes päivittäin jotain uutta. Se sopii minulle. Tartun mielelläni haasteisiin, Cronström sanoo.
Ja jos joskus menee oma sormi suuhun, ovat PHM:llä apuvoimat lähellä. Työyhteisön yhteishenki on tiivis ja palveluasenne kaikilla sama.
– Tiimistämme löytyy osaavia käsiä yhteen jos toiseenkin erityistarpeeseen, kuten vaikka sähkötöihin. Siinä voi vaikka aamulla taukotuvalla mainita kaverille, että itsellä olisi tänään sille ja sille avulle tarvetta. Jeesiä saa, kun sitä tarvitsee. Meillä on töissä hyviä tyyppejä.
– Olen saanut täältä töistä kavereita ihan vapaa-ajallekin asti, mikä näin ulkopaikkakuntalaisena on tosi kiva juttu, hän lisää.
Vuodenaikojen kierto tuo vaihtelua
Cronströmin työpäivät taittuvat tavallisesti talotekniikkaan liittyvien toimien parissa. Huollettavat kohteet sijaitsevat läntisen Helsingin alueella, ne ovat suurelta osin kouluja ja päiväkoteja.
– Hiljattain olen saanut hoitooni myös liikekiinteistöjä. Työni tavoite on kiinteistössä kuin kiinteistössä kuitenkin sama. Minä pidän huolta, että asiakkaan kiinteistö toimii kuten pitää koko vuoden ympäri. Talvella tärkein fokus on lämmitysjärjestelmissä ja kesällä ilmastointilaitteissa. Minä selvittelen taloteknisten hälytysten aiheuttajia ja huolehdin pienistä korjauksista. Laidasta laitaan mennään, eli melko monipuolista tämä tekeminen minun mielestäni on, ja siksi tästä myös tykkään.
Pelkkää omatoimista venttiilien, suodattimien, säätimien ja muiden teknisten aparaattien parissa puurtamista ei Cronströmin työ kuitenkaan ole. Mukaan mahtuu päivittäin myös kasvokkaisia kohtaamisia asiakkaiden kanssa – ja niitä ihmisten parissa viihtyvä mies arvostaa.
– Asiakaspalvelutyötähän tämä pohjimmiltaan on. Pyrin aina pääsääntöisesti siihen, että saan vikailmoituksen tehneen henkilön kiinni. Häneltä saan ne parhaat havainnot ja lähtötiedot, että minkälaista probleemaa tässä ollaankaan selvittämässä. Ja kun homma on hoidettu, on se kiva kuitata henkilökohtaisesti sille alkuperäiselle ilmoittajalle. Siinä tuntee olleensa avuksi ja siitä tulee itsellekin hyvä mieli, Cronström kuvailee lopuksi.